AKTUALNOŚCI

20-03-2025

Z jakimi sprawami można zgłosić się do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

Do Urzędu Regulacji Energetyki można zwrócić się z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu lub rozpatrzenie skargi dotyczących działania przedsiębiorstw energetycznych.

 

 

Do Urzędu Regulacji Energetyki możesz zwrócić się o rozstrzygnięcie sporu w zakresie:

  • odmowy zawarcia umowy o przyłączenie do sieci, w tym zwiększenia mocy przyłączeniowej,
  • odmowy zawarcia umowy kompleksowej,
  • odmowy zawarcia umowy sprzedaży paliw gazowych lub energii,
  • odmowy zawarcia umowy o świadczenie usług dystrybucji paliw gazowych lub energii,
  • odmowy przyłączenia w pierwszej kolejności instalacji odnawialnego źródła energii,
  • ograniczenia pracy lub odłączenia od sieci mikroinstalacji,
  • wstrzymania dostarczania paliw gazowych lub energii,
  • odmowy dostosowania umowy o przyłączenie do sieci instalacji odnawialnego źródła energii.

Do Urzędu Regulacji Energetyki możesz zwrócić się o rozpatrzenie skargi w zakresie:

  1. standardów jakościowych obsługi odbiorców
  • Standardy jakościowe obsługi odbiorców to szczegółowo określony w przepisach wykonawczych do ustawy - Prawo energetyczne katalog obowiązków leżących po stronie przedsiębiorstw energetycznych związanych z terminowością rozpatrywania danej kategorii zgłoszeń i reklamacji (patrz: standardy jakościowe dla: energii elektrycznej, gazu, ciepła).
  • Standardy jakościowe obsługi odbiorców nie dotyczą w szczególności kwestii związanych z poczuciem niezadowolenia z obsługi klienta przez przedsiębiorstwo energetyczne (nieuprzejmość, treść odpowiedzi niezgodna z oczekiwaniami, wprowadzanie w błąd).
  • Prezes URE nie jest uprawniony do władczego ingerowania w tok procedur związanych z rozpatrywaniem zgłoszeń odbiorców przez przedsiębiorstwa energetyczne, jak również nie kontroluje merytorycznej zawartości odpowiedzi na te zgłoszenia. Prezes URE może natomiast zażądać wyjaśnień od przedsiębiorstwa energetycznego.
  • W przypadku niedotrzymania standardów jakościowych obsługi odbiorców, odbiorcom przysługują bonifikaty na zasadach określonych w przepisach wykonawczych do ustawy - Prawo energetyczne. Bonifikat udziela przedsiębiorstwo energetyczne. Spory powstałe na tle bonifikat rozstrzyga sąd powszechny.

      2. dotrzymania parametrów jakościowych paliw gazowych i energii elektrycznej

  • Czynności związane ze sprawdzaniem parametrów jakościowych paliw gazowych i energii elektrycznej oraz obsługą techniczną sieci leżą w gestii przedsiębiorstwa energetycznego świadczącego na danym obszarze usługi dystrybucji tych paliw i energii. Prezes URE nie przeprowadza tych czynności, może natomiast zażądać wyjaśnień od przedsiębiorstwa energetycznego.
  • Prezes URE nie posiada uprawnień do nakazywania przedsiębiorstwom energetycznym zmiany parametrów technicznych albo przebudowy infrastruktury sieciowej zgodnie z oczekiwaniami formułowanymi przez odbiorców.
  • W przypadku niedotrzymania parametrów jakościowych paliw gazowych lub energii elektrycznej, odbiorcom przysługują bonifikaty na zasadach określonych w przepisach wykonawczych do ustawy - Prawo energetyczne. Bonifikat udziela przedsiębiorstwo energetyczne. Spory powstałe na tle bonifikat rozstrzyga sąd powszechny.

      3. zmiany sprzedawcy paliw gazowych lub energii elektrycznej

Więcej informacji zawartych jest w załączonej broszurze lub na stronie internetowej https://www.ure.gov.pl/pl/konsumenci/spory-i-skargi-informacje-dla