AKTUALNOŚCI
Ułatwienia dla klientów - ZUS pomaga uzyskać odpis aktu stanu cywilnego, niezbędnego do świadczeń: Gmina Krośniewice
Ułatwienia dla klientów - ZUS pomaga uzyskać odpis aktu stanu cywilnego, niezbędnego do świadczeń
Zasiłek macierzyński
Co zrobić, aby ZUS uzyskał z USC odpis aktu urodzenia dziecka potrzebny do wypłaty zasiłku macierzyńskiego? Z wnioskiem o zasiłek macierzyński ubezpieczony musi przekazać do ZUS dane dziecka, czyli: imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL. - Może zdarzyć się, że rodzic nie zna numeru PESEL, dlatego ważne żeby podał dodatkowo miejscowość, gdzie się dziecko urodziło. Na stronie internetowej zus.pl jest udostępniony formularz oświadczenia do uzyskania przez ZUS odpisu aktu urodzenia dziecka .
Do pracodawcy lub do ZUS
Wypełniony formularz należy przekazać pracodawcy, jeśli wnioskodawca jest pracownikiem lub zleceniobiorcą. Pracodawca przekazuje oświadczenie do ZUS wraz z zaświadczeniem Z-3 lub Z-3a. Natomiast w przypadku osób prowadzących własną firmę, współpracujących z osobą prowadzącą działalność gospodarczą, osób duchownych czy osób, które maja prawo do zasiłku macierzyńskiego po ustaniu tytułu ubezpieczenia dokumenty składamy do ZUS.
Zasiłek pogrzebowy
Aby ZUS mógł pozyskać z Urzędu Stanu Cywilnego odpis aktu zgonu, należy we wniosku o zasiłek pogrzebowy na formularzu Z-12 bardzo uważnie i dokładnie wpisać dane identyfikacyjne osoby zmarłej: imię i nazwisko, numer PESEL, datę zgonu. Jeśli numer PESEL nie został nadany osobie zmarłej, należy wpisać miejsce zgonu (miejscowość). Na tej podstawie ZUS wystąpi do urzędu o wydanie odpisu skróconego aktu zgonu tylko w przypadku, gdy wnioskodawcą w sprawie o zasiłek pogrzebowy jest członek rodziny osoby zmarłej. – wyjaśnia rzeczniczka.
Wnioski i oświadczenie elektronicznie lub papierowo
Oświadczenia i wnioski można przesłać elektronicznie wyłącznie przez PUE. Należy pamiętać, że dokumenty przesłane e-mailem nie będą przyjmowane do rozpatrzenia. Na stronie internetowej ZUS szczegółowo opisano jak złożyć wnioski za pośrednictwem PUE, w jaki sposób dołączyć plik oświadczenia. Udostępnione zostały też formularze do wydruku, jeśli ktoś chce złożyć dokumenty papierowo Dokumenty, które – zgodnie z przepisami - nie mogą być przekazane do ZUS w formie elektronicznej (np. rachunki poniesionych kosztów pogrzebu), muszą być złożone w oryginale, w formie papierowej.
Monika Kiełczyńska
Regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa łódzkiego
attach_file Załączniki
Glos_955.m4a | m4a | 409,77 kB | |
Glos_956.m4a | m4a | 0,64 MB | |
Glos_957.m4a | m4a | 1,11 MB | |
Glos_958.m4a | m4a | 1,41 MB | |
Glos_959.m4a | m4a | 3,73 MB | |
1200px-ZUS_logo.svg.png | png | 30,28 kB | |
csm_1200px-ZUS_logo.svg_a944fabc91.png | png | 14,76 kB |